نویسنده:سید مصطفی هاشمی نژاد
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ مهر ۹۳.::. ساعت : ۱۰:۲۳ ب.ظ
فاقددیدگاه

موفقیت مهندس فرهنگ در گرو تغییر رئیس روابط عمومی / یادداشت علی دانشمند

farhang-jamali1

سی سواران بهارستان روابط عمومی در همه سازمانها نقش اساسی و محوری در برقراری ارتباط موثر سازمان با محیط های پیرامونی دارد.

یادداشت علی دانشمند

این نقش در شرکت های نفت و گاز که به عنوان میهمانان متمول شهرهای کوچک شناخته می شوند، نمود بیشتری داشته و ظرافت کاری بیشتری را طلب می کند، چرا که بخش اعظم تلاش های مدیران و کارکنان این شرکت ها، چه در حوزه ی تولید و چه در حوزه ی تعاملات پیرامونی، منوط به نگاه مثبت و توانمندی روابط عمومی در ارتباط دوسویه وانعکاس صحیح و مفید این تلاش هاست.

شرکت پالایش گازفجرجم یکی از شرکت هایی است که به دلیل گستره ی فعالیت در حوزه ی نفت و گاز، به توانمندی های یک روابط عمومی قوی بسیار نیازمند است. این شرکت به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی گاز کشور محسوب می گردد اما متاسفانه حدود سه سال است که نتوانسته در حوزه ی روابط عمومی خود، شاهد مدیری توانمند باشد.

نعمت الله جمالی رئیس فعلی روابط عمومی این شرکت از بدو صدارت در این پست،ارتباط شرکت پالایش گازفجرجم با منطقه را کاهش داد و همین رفتارهای وی زمینه ساز بدبینی مردم به رحیم اسلامی مدیرعامل سابق فجرجم شد. موضوعی که باغث گردید مهندس اسلامی که در سال ابتدایی مدیریتش مورد وثوق بسیاری از مردم بود به دلیل سیاست های غلط رئیس روابط عمومی اش، شاهد نارضایتی ها و افزایش تعداد مخالفانش در سطح شهرستان جم باشد.

شاهد مثال ضعف های رئیس روابط عمومی شرکت فجر جم بیش از آن است که در یک مقاله کوتاه به رشته ی تحریر درآید اما در ادامه به برخی از اهم نقاط ضعف نعمت اله جمالی به عنوان رئیس روابط عمومی عریض و طویل شرکت فجر جم خواهیم پرداخت:

یکی از موارد تاریک کارنامه نعمت الله جمالی،محصور کردن برپایی جشن ها و مراسم به سالن های شهرک و پرسنل فجرجم می باشد. این در حالی است که مدیران قبلی روابط عمومی فجرجم جشن ها و مراسم را علاوه بر سالن،یک شب نیز در محوطه روبروی فرهنگسرای توحید برگزار می کردند تا مردم ساکن شهر جم و روستاهای اطراف نیز بتوانند استفاده نمایند.

دومین نقطه ضعف این مسئول را می توان به وضوح در جلسات شورای اداری شهرستان جم مشاهده نمود، به طوری که عدم توان وی در برقراری ارتباط مناسب با مدیران ارشد شهرستان ضعف عملکردی فجر جم را نهادینه می ساخت تا جایی که در یکی از جلسات با تذکر شدید و بی سابقه ی زارع فرماندار سابق و  آرام جم مواجه گردید.

سومین نقطه ضعف وی را می توان عدم ارتباط او با رسانه ها دانست،در حالی که یکی از اصلی ترین وظایف روابط عمومی ارتباط با رسانه های جمعی است و در هر ساعتی از شبانه‌روز باید مهیای پاسخ‌گویی اقناعی به افکار عمومی یا نمایندگان افکار عمومی (از جمله خبرنگاران) باشد متاسفانه این تعامل هرگز شکل نگرفت و وی در این زمینه نیز کارنامه بسیار ضعیفی ارائه کرده است.

آنچه محرز است اینکه؛ جمالی هیچکدام از فاکتورهای لازم برای تصدی مسئولیت روابط عمومی چون مدیریت،سخنوری،هنرمندی ، قلمفرسایی و تعامل اجتماعی را ندارد و این موضوع می تواند زنگ خطری برای هادی هاشم زاده فرهنگ، مدیر عامل جدید این شرکت عظیم گازی باشد. فرهنگ که همواره به احترام،سخنوری،دانش و خوشرویی مشهور بوده است.

وی که این روزها مسئول مستقیم ارتباط با شهرستان شده است،سطح همکاری خود با منطقه را به شدت کاهش داده و به نظر می رسد این روند به سود مهندس فرهنگ نباشد.

شنیده ها حاکی است مدیرعامل جدید فجرجم قصد هیچگونه جابجایی تا آخر سال را ندارد که اگر برای روابط عمومی نیز،روال به همین شکل باشد،مهندس فرهنگ دوران طلایی ای را از دست خواهد داد.

نگارنده برای شخص آقای جمالی (شخصیت حقیقی) که از جانبازان هشت سال دفاع مقدس است احترام قائل است اما به نظر می رسد وقت تجدید نظر در جایگاه حقوقی وی به عنوان رئیس روابط عمومی شرکت عظیم فجر جم فرارسیده است.

دیدگاه خود را به ما بگویید.