نویسنده:علیرضا رفیعی
تاریخ انتشار :شنبه ۲۲ آبان ۹۵.::. ساعت : ۸:۴۰ ب.ظ
فاقددیدگاه

راه اندازی پروازهای توحید؛ به نام جم به کام رانتی ها/ لزوم ملی شدن فرودگاه جم

havapeyma

سی سواران: فرودگاه توحید فجر جم یکی از قدیمی ترین فرودگاه های کشور است که از اوایل تابستان سال گذشته پروازی در آن انجام نشده است.

این فرودگاه که بیش از دو دهه از عمرش را می گذراند در سال های اخیر به تعداد زیادی از کارکنان شرکت های نفت و گاز و برخی از مدیران شهری جم و مسئولان شهرستانی خدمات ارائه کرده است.

 

مسئوولین شهرستان و بخشی از مردم ، وجود فرودگاه در شهر جم را یک برند می دانند و از همان اوایل تعطیلی پروازها تلاش کردند تا مجددا شاهد پرواز هواپیما در آسمان جم باشیم اما تاکنون قدرت پالایشگاه بیشتر بوده است و این امر محقق نشده است.

امام جمعه جم به عنوان یکی از اصلی ترین منتقدان  مدیرعامل کنونی پالایشگاه گاز فجر جم در خطبه های اخیر خود اعلام کرده پرواز های فرودگاه توحید برای پالایشگاه منفعتی نداشته است و به همین دلیل، پرواز ها در این فرودگاه تعطیل شده است.

از طرفی فرماندار جم در 15 بهمن ماه سال گذشته در یکی از سایتهای خبری شهرستان اعلام می کند: طبق اعلام مدیرعامل شرکت فجر جم، عامل تاخیر در راه اندازی پروازها، بد قولی آژانس هواپیمایی طرف قرار داد بوده است.

فرماندار جم 3 آبان سال جاری نیز در یکی از سایتهای خبری شهرستان گفته : پیگیری های فراوانی برای راه اندازی پروازها در نشست با مدیران نفت و گاز انجام شده و ساخت و ساز اطراف فرودگاه را به نقل از مسئولین و مدیران نفت و گاز عامل تاخیر در راه اندازی پرواز ها اعلام می کند.

تاکنون از سوی مسئولین شهرستان و شرکت فجر جم سخنان متفاوتی برای تعطیلی پروازها عنوان شده است از سود و منفعتی که برای این شرکت ندارد تا بدقولی آژانس هواپیمایی و حتی ساخت و ساز های اطراف این فرودگاه!

اما مهندس فرهنگ بر خلاف مسئولین شهرستان جم موضوع تعطیلی فرودگاه توحید جم را تکذیب کرد و اظهار داشته این فرودگاه به هیچ عنوان تعطیل نمی شود و به عنوان فرودگاه پشتیبان در بین فرودگاه های کشور به کار خود ادامه می دهد.

مدیرعامل پالایشگاه فجر جم این بار تعطیلی فرودگاه را کیفیت مناسب پروازها و سطح ایمنی بالاتر فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه عنوان می کند و می گوید در صدد رفع نواقص اقدام کرده ایم.

مهندس فرهنگ اصلی ترین عامل تعطیلی پرواز ها را در نشست خبری با خبرنگاران جمی در مرداد ماه 95 نبود سیستم سوخت گیر در این فرودگاه می داند و از راه اندازی مجدد پروازها در نیمه دوم سال جاری خبر می دهد.

این سخنان هادی هاشم زاده فرهنگ در نشست خبری سال گذشته نیز وجود داشت و گفته بود به محض رفع مشکل با آژانس فعلی، با خدماتی مناسب تر از قبل، پرواز ها را در نیمه دوم سال 94 راه اندازی می کنیم. وعده هایی که برای تحقق آنها همچنان باید منتظر بود؛

و البته اگر بخواهیم قضاوتی درست داشته باشیم این است که تعطیلی این فرودگاه هم به نفع مردم می باشد و هم این شرکت و صد البته به ضرر آنان که صندلی شان را با تماس رزرو می کردند!

مردم بومی جم به ندرت از خدمات و بعضا سهمیه های رایگان پرواز استفاده می کرده اند و راه اندازی مجدد پرواز ها با همان شکل و تفکرات گذشته، هیچ سودی برای مردم ندارد و بهتر است در همان تعطیلی خود باقی بماند و در آسمان جم انتظار پرواز را نداشته باشیم.

اما باز نشر چند نکته در خصوص این فرودگاه که قبلا نیز در همین سایت منتشر شده است:

نکته اول: قطعا وجود فرودگاه در یک شهرستان، می تواند به عنوان شاخصی از توسعه یافتگی مطرح باشد اما فرودگاه توحید به صورت خصوصی و نه ملی مدیریت می شود و هرگز نخواهد توانست مصداق توسعه یافتگی باشد.

نکته دوم: فرودگاه توحید شرکت پالایش گاز فجر جم بر خلاف آنچه به عنوان برند شهرستان مطرح است هیچگاه برند شهرستان نبوده و نخواهد بود. کافی است در بسیاری از سایت ها و نرم افزارهای معتبر هواشناسی نام فرودگاه را جستجو کنید تا متوجه شوید نامی به نام جم وجود ندارد و عموما فرودگاه توحید فجر ثبت شده است هر چند در برخی سایت ها توحید و در اندکی از سایت ها پسوند جم ذکر شده است.

نکته سوم: حتی اگر به فرض محال فرودگاه توحید را به عنوان برند در نظر بگیریم این برند تاکنون چه منافعی برای مردم ! شهرستان در بر داشته است؟ و چه خلایی را در شهرستان پر کرده است؟

نکته چهارم: فرودگاه های اختصاصی نفت و گاز مهم ترین کارکردشان در شهرستانی چون جم ایجاد رانت برای افراد ذی نفوذ و صاحب منصب و نزدیکان شان است که عموما از وضعیت مالی مناسبی هم برخوردار هستند. آیا افراد عادی اما فاقد رانت هم توان برخورداری از این موهبت رانتی را دارند؟ واقعا چه کسانی از این پروازها برخوردار می شوند؟

نکته پنجم: اگر از منظر عقلایی و منطقی به موضوع توجه شود نیز ادامه کار فرودگاه در شهرستان نه لازم است نه مقرون به صرفه!

در حالی که در چند کیلومتری شهرستان فرودگاهی بزرگ وجود دارد و شرکت فجر جم می تواند با هزینه ای بسیار بسیار کمتر از هزینه کنونی پروازهای اختصاصی کارکنانش را انجام دهد چه نیازی به دایر بودن فرودگاهی با یک یا دو پرواز و جماعتی نان خور!

نکته ششم: به نظر می رسد مجموعه مدیریتی شهرستان و شخص فرماندار به جای صرف وقت و هزینه جهت راه اندازی کج دار و مریز این فرودگاه، با تعاملی بهتر، از کاهش هزینه های فجر در راستای حمایت بیشتر از طرح های عام المنفعه و نه رانت محور استفاده کند.

و نکته آخر اینکه منافع شهرستان باید با دیدی جز آنچه سال هاست وجود دارد پیگیری و مصالح عمومی مردم به معنای واقعی آن مورد تاکید قرار گیرد تا خدای ناکرده دچار بخشی نگری و فرصت سوزی نشویم.

اگر قرار است فرودگاه توحید برند شهرستان باشد باید الزامات یک فرودگاه را نیز دارا باشد و مهم ترین الزام آن، ملی شدن و ایجاد فرصت برای استفاده همگانی است نه اختصاصی.

پی نوشت: به تازگی فرماندار جم در برخی مطالب منتشره از تلاش برای راه اندازی پروازها با قابلیت استفاده عموم خبر داده است که اگر چنین باشد می تواند به بخشی از نیازهای عمومی برای اولین بار پاسخ دهد هر چند باز هم صاحبان قدرت در شهر و شهرستان، از رانت پرواز رایگان بر خلاف مردم برخوردار خواهند شد…

 

منبع:آوای جم

دیدگاه خود را به ما بگویید.